کمانچه و تنبک فرج پوری و حدادی هم نوا می شوند
کمانچه,و,تنبک,فرج,پوری,و,حدادی,هم,نوا,می,شوند
یزد فردا : کمانچه و تنبک فرج پوری و حدادی هم نوا می شوند
یزد فردا : سعید فرج پوری با نواختن کمانچه و پژمان حدادی با نواختن تنبک کنسرت دونوازی خود را در فرهنگسرای ارسباران برگزار می کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کنسرت «دو نوازی کمانچه و تمبک» سعید فرج پوری و پژمان حدادی با عنوان «بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی ایران» پنجشنبه 26 آذر ساعت 20 درفرهنگ سرای ارسباران برگزارمی شود.
به گزارش یزد فردا در این کنسرت سعید فرج پوری و پژمان حدادی از اعضای ثابت گروه دستان، برای اولین بار در کنار هم به دو نوازی با تکیه بر مرکب نوازی و بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی ایران میپردازند.
سعید فرج پوری، آهنگساز و نوازنده کمانچه متولد 1339، مدرس در کانون چاووش، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، هنرستانهای دختران و پسران، دانشگاه هنر ودانشگاه علمی کاربردی است.
وی تاکنون نوازندگی در گروههای شیدا، عارف، آوا، دستان و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصررا درکارنامه خود دارد وکنسرتهای فراوانی را در مراکز فرهنگی و فستیوالی اروپا، آمریکا، کانادا، آسیا به همراه گروههای مختلف و صاحب نام موسیقی ایرانی، برگزار کرده است.
تکنوازی کمانچه 1 در دستگاه سهگاه، تکنوازی کمانچه 2 در دستگاه همایون، کمانچه نوازی بر اساس نغمههای کردی، آلبوم کمانچه نوازی چهارگاه و بیات ترک، شوریده (برنده جایزه بهترین موسیقی سال 2003 از وزارت فرهنگ فرانسه)، آهنگسازی آلبومهای دریای بیپایان (همکاری با گروه دستان با صدای سالار عقیلی و غوغای عشقبازان)، (آهنگسازی برای گروه آوا با آواز محمد رضا شجریان) بخشی از مجموعه آثار وی است.
فرج پوری پیش از این اجرای تصنیف برای گروه سازهای ملی: نقش پندار - آوات - زمانه - یادواره سیدعلی اصغر کردستانی- ژوان – را برعهده داشته است وکتاب «20 قطعه برای کمانچه» را به نگارش در آورده است.
پژمان حدادی متولد 1348 فراگیری ساز تمبک را از 10سالگی به مدت 2 سال نزد اسدلله حجازی آغاز و از آموختههای ایشان بهره فراوان برد. وی همواره خود را در ارتباط با پایه ریزی و اساس فراگیری صحیح تمبک نوازی مدیون او میداند. پس از آن برای مدت کوتاهی از محضر بهمن رجبی نوازنده برجسته تمبک بهره برد که این امر راهگشای نگاه و تجربه دیگری برای اواز نوازندگی تمبک شد. وی با پیگیری مستمر، سبکهای گوناگون نوازندگی پیشکسوتان تمبک را دنبال میکرد و شیفته سبک نوازندگان نامداری چون زنده یاد حسین تهرانی، ناصر فرهنگفر و همچنین مرتضی اعیان بود. ا و به طریق شنیداری از آثار ضبط شده آنها تاثیر بسیار زیادی گرفت.
این نوازنده پس از مدتی علاقهٔ زیادی به ساز دف پیدا کرد و در کنار تمرین ساز تمبک به صورت خودجوش به فراگیری این ساز پرداخت و از راه دور و شنیداری از آثار ضبط شده بیژن کامکار بهره فراوان برد.
حدادی در سال 1989 از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و از سال 1991 موسیقی را به شکل حرفهای دنبال کرد. پس از همکاری با چند گروه موسیقی سنتی، از جمله عشاق و نوا که در خارج از ایران فعالیّت داشت و آشنایی وی با حسین علیزاده در آمریکا و نوازندگی در کنار ایشان در کنسرتهای متعدد، سبب شد با انگیزه و جدیت بیشتری به فعالیت حرفهای در موسیقی بپردازد.
علاقه مندان جهت تهیه بلیت میتوانند به سایت ایران کنسرت www. iranconcert. com مراجعه کنند.
نقش حادثه عاشورا در تاریخ شعر و هنر بی بدیل است
یزد فردا نقش حادثه عاشورا در تاریخ شعر و هنر بی بدیل است
یزد فردا: نقش حادثه عاشورا در تاریخ شعر و هنر بی بدیل است
گروه هنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه شاعران زیادی در بحث عاشورا شعر سروده و از این مقوله استفاده کرده اند، گفت: نقش این حادثه در تاریخ شعر و هنر بی بدیل بوده است.
به گزارش یزد فردا به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجتالاسلام رحیم جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان امروز،18 آذرماه در آیین اختتامیه هشتمین کنگره سراسری «شعر عاشورایی» قروه، اظهار کرد: عاشورا، چشمه زلال و جوشان و خروشانی است که همهی جامعه بشری از آن بهره گرفتهاند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه حماسه، مبارزه، قیام و انقلاب، مردم از واقعه عاشورا و این رویداد مهم درس گرفتهاند، افزود: عاشورا دایرةالمعارف و گنجینه بزرگی است که هیچکس از آن بینیاز نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه شاعران زیادی در بحث عاشورا شعر سروده و از این مقوله استفاده کردهاند، عنوان کرد: نقش این حادثه در تاریخ شعر و هنر بیبدیل بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: هشتمین کنگره شعر عاشورایی قروه ویژگیهای خاصی داشت که میتوان به بحث علمی، پژوهشی و مقالات ارسال شده آن اشاره کرد.
حجتالاسلام جعفری ذکر کرد: همچنین در این کنگره یادی از شهدای غواص و توجه خاصی به حادثه جانسوز منا شد که از ویژگیهای منحصربه فرد کنگره هشتم بود.
وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم در کشور تیمی تشکیل شود و حادثه منا را موشکافانه تشریح و بررسی کند که بسیار ارزنده است این گام بزرگ از استان کردستان برداشته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در پایان یادآور شد: کنگره عاشورا از لحاظ معنوی جایگاه بالایی دارد و می تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی بسیار تأثیرگذار باشد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 31,ژانویه,2025